تبلیغات
نمایندگی آکادمی کنگره 60 - " كارگاه آموزشی مجازی آقایان مسافر - روزهای پنجشنبه
" كارگاه آموزشی مجازی آقایان مسافر - روزهای پنجشنبه
شنبه 22 اسفند 1394 ساعت 12:37 | نوشته ‌شده به دست مسافر حامد | ( نظرات )



چهاردهمین جلسه از دوره دوم سری کارگاه‌های آموزشی مجازی، ویژه آقایان مسافر کنگره60 شعبه آکادمی با استادی کمک راهنمای محترم آقای "محمد احمدی" و با دستور جلسه "اهمیت خواب شب و بیداری صبح زود" برگزار گردید.

خواب یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر بوده، هست و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. به‌واقع بدون خواب، ادامه زندگی و حیات ممکن نیست. همه این را می‌دانند ولی در کنگره 60 برای اولین بار جایگاه مهم و کلیدی خواب شب در درمان بیماری اعتیاد بیان شد.

آخر مگر می‌شود عملی را که ما در طی زندگی به‌طور مستمر و روزانه آن را انجام می‌دهیم و چیزی در حدود یک‌سوم از عمر هر انسانی را دربرمی گیرد، فاکتوری بی‌اهمیت در درمان بیماری اعتیاد باشد و بتوان به سهولت از کنار آن گذر نمود.

وقتی نگاهی گذرا به ترک‌های متعدد و البته بدون نتیجه در دوران اعتیادم می‌اندازم، می‌بینم آنچه من و همه مصرف‌کنندگان مواد مخدر هنگام ترک ما را از پا درمی‌آورد، نه درد خماری بود، نه بیرون‌روی و دل‌درد و ... هیچ‌کدام از این‌ها نبود، بلکه در اصل این بی‌خوابی حاصل از ترک مواد بود که باعث درماندگی، آشفتگی و درنهایت از هم پاچیدگی ام می‌گردید. بطوریکه بعد از هر بار ترک، گویی چند سال پیرتر می‌شدم و چهره‌ام پژمرده‌تر و تکیده‌تر می‌شد.

وقتی ما از اهمیت خواب در کنگره صحبت می‌کنیم، منظور همان خواب شب است و این شامل خواب نیم روز (قیلوله) نمی‌گردد. چرا که برای یک مسافر سفر اولی که جسمش در حال بازسازی و سیستم‌های مختلف بدنش در حال راه‌اندازی است، حقیقتاً خواب شب به قول قدیمی‌ها برای او از نان شب هم واجب‌تر است.

اصلاً به همین دلیل است که بنیان کنگره از تک‌تک مسافرانی که دستور قطع مصرف را از ایشان دریافت می‌نمایند همیشه این سؤال را می‌پرسند " خوابت چطور است؟ " در اصل جناب آقای مهندس با طرح این سؤال عملاً پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کنند و فردی که قرار است رها شود با پاسخ به این سؤال به زبان بی‌زبانی، جواب خیلی از سؤالات نگهبان را می‌دهد، چراکه وقتی خواب کسی درست و مرتب است، یقیناً بیدار شدن آن فرد نیز درست و سر وقت است. وقتی بیدار شدن یک مسافر سر وقت است، حتماً زمان استفاده از داروی شفابخش( او.تی) او نیز دقیق و منظم است. چنین فردی اصولاً دیر به سرکار خود نمی‌رود، وعده‌های غذایی‌اش سر وقت است، برای خودش برنامه‌ریزی دارد، ارزش زمان را می‌داند، سر وقت در جلسات و لژیون حضور می‌یابد و در کل وقتی همه‌ چیز سر جایش بود، ترس، اضطراب و نگرانی چنین فردی نیز کمتر است و دیگر تعریف مصرف‌کننده کیست شامل حال او نمی‌گردد ( مراجعه شود به نوشتار مصرف‌کننده کیست که در آخر جلسات خوانده می‌شود ) و درنهایت می‌توان گفت عملاً نظم در زندگی چنین فردی جاری‌ شده است. همه می‌دانیم که نظم اولین فاکتوری است که در زندگی یک مصرف‌کننده مواد مخدر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و دائماً کمرنگ می‌شود و مطمئناً اگر پروسه درمان درست و اصولی انجام شده باشد می‌بایست با کامل شدن درمان فرد مسافر، نظم و انضباط نیز مجدداً در زندگی او پر رنگ‌تر و معنادارتر شود.

آری همان‌طور که ملاحظه کردید اهمیت خواب شب صرفاً یک استراحت کردن ساده نیست، بلکه این فاکتور مهم سر سلسله خیلی از عوامل کلیدی و تعیین‌کننده در سفر اول است. اما نکته‌ای که برای من جالب است اهمیت خواب در بین انسان‌هایی که به مواد مخدر هم اعتیاد ندارند و ظاهراً سالم هستند نیز کاملاً مشهود است . به عبارتی کسانی که مشکل خواب دارند اصولاً انسان‌های متعادلی نیستند. بگذارید خلاصه بگویم : کسی که خوابش درست نیست، هیچ‌چیزش درست نیست.

دقیقاً به همین علت است که کسانی که شب‌کار هستند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، اما غافل از اینکه خواب روز به هیچ‌ وجه ارزش خواب شب را ندارد. در چهره این افراد نگاه کنید، غالباٌ آن‌ها دچار پیری زودرس می‌شوند. نمی‌دانم چرا، ولی با یک نگاه گذرا و ساده در طبیعت نیز مشاهده می‌کنیم حیواناتی که شب‌ها بیدارند جلوه زیبایی ندارند، که کفتار، خفاش، جغد و ... را می‌توان به‌عنوان نمادهایی از این‌ دست نام برد. بگذریم.

بهترین جهت برای خوابیدن شرق به غرب است (یعنی سر در هنگام خواب به سمت شرق و پاها به سمت غرب باشد) و مناسب‌ترین ساعت خواب شبانه از ساعت 10 شب تا حدود 5 ، 5:30 صبح است. اصطلاحاً در این زمان فرد بیشترین بهره را از خواب خود برده و باطری وجودش برای آغاز یک روز دیگر کاملاً شارژ می‌شود .

اهمیت خواب شب برای من وقتی بیشتر شد که در کنگره آموختم، رعایت تعادل در زندگی زمینی به بُعدهای دیگر نیز انتقال پیدا می‌کند و الان که من مسافر سفر اول، قالبم در حال شکل گرفتن است بهتر است قالبی فولادین داشته باشم که هم به درد دنیا و هم به درد آخرتم بخورد.

مقاله‌ام را با ذکر نکته‌ای به پایان می‌رسانم و آن قرار گرفتن این دستور جلسه در آخرین هفته سال و در پایان فصل زمستان و دقیقاً در سرآغاز و طلیعه بهار است. گویی چینش این دستور جلسه در این زمان، مخصوصاً می‌خواهد نکته‌ای را به من یادآور شود، شاید آن نکته اهمیت خواب زمستانی طبیعت، دقیقاً قبل از فصل زایش طبیعت است. پس بیایید با طبیعت همسو شویم و با درک بهتر اهمیت خواب شب، زنده شدن دوباره جسم و جان را نظاره‌گر باشیم، به‌راستی کدام‌ یک مهم‌ترند، خواب یا بیداری ؟

شما بگویید کدام‌ یک مهم‌ ترند دم یا بازدم؟



نویسنده: کمک راهنمای محترم آقای محمد احمدی
وبلاگ: مسافر حامد    
            
Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: کارگاه آموزشی مجازی،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شاپور دانیال چهارشنبه 26 اسفند 1394 07:56
خداقوت عالی بود موفق وپیروز باشید.
دوشنبه 24 اسفند 1394 22:31
واقعا عالی بود.بسیار ممنون و متشکرم
دوشنبه 24 اسفند 1394 18:33
واقعا عالی بود.بسیار ممنون و متشکرم
دوشنبه 24 اسفند 1394 13:55
واقعا عالی بود.بسیار ممنون و متشکرم
مسافر امید یکشنبه 23 اسفند 1394 20:35
با تشکر از آقای احمدی و دوست عزیز حامد خداقوت
بهروز شنبه 22 اسفند 1394 22:41
ممنون از شما.استفاده کردم
علی شنبه 22 اسفند 1394 15:48
سپاس از جناب احمدی عزیز.
ناصر توکلی شنبه 22 اسفند 1394 13:07
جناب احمدی مثل همیشه آموزنده و مفید بود. از شما تشکر می کنم
ناصر توکلی شنبه 22 اسفند 1394 13:07
حامد عزیز خدا قوت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: