تبلیغات
نمایندگی آکادمی کنگره 60 - " نقش خواب بر سلامت جسم و روان
" نقش خواب بر سلامت جسم و روان
جمعه 21 اسفند 1394 ساعت 14:25 | نوشته ‌شده به دست همسفر مهدی | ( نظرات )




خواب شما را مایه ی آرامش و استراحت قرار دادیم. ( سوره ی نباء آیه ی 9)
انسان برای شارژ دوباره ی جسم و روان خود به خواب خوب و کامل در شب احتیاج دارد کالبد مثالی انسان در ساعات شب به جمع آوری انرژی های کیهانی مشغول است.
کسانی که شب ها قبل از نیمه شب به خواب کامل می روند، این انرژی را به نفع مطلوب دریافت می کنند. در زمان بیداری با انتقال این انرزی از صورپنهان به صور آشکار، دریافت و وجود این انرژی را خیلی خوب احساس می کنیم.

سرحال و با نشاط بودن و احساس خستگی و کوفتگی نداشتن پس از بیداری نشانه ی دریافت این انرژی است. کسانی که قبل از نیمه شب به خواب کامل می روند و صبح زود بیدار می شوند کمترین تاثیر را از القاء و افکار منفی خواهند داشت.

آقای مهندس دژاکام وعده ی اول خود را 5 صبح تنظیم کرده و هم اکنون پس از ۱۸سال هنوز ۵ صبح از خواب بیدار می شوند.

اهمیت خواب در بدن انسان:

خواب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ترمیم نورون ها و حفظ کارآوری سیستم عصبی و ساماندهی یادگیری نیز  می باشد و همچنین در هنگام خواب سرعت تقسیم سلولی و ترکیب پروتین ها افزایش می یابد.

تاثیر خواب بر جسم:
 
خواب می تواند دارویی موثر علیه بیماری ها باشد. خواب نماد استراحت مفید است و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. گاه خواب حتی در درمان دارویی که فرد مصرف می کند موثر است. بهترین نوع درمان بیماری ها آن است که بدن همه ی مکانیزم های فیزیکی و شیمیایی اش را به کمترین مقدار مورد نیاز برساند و تمام انرزی سطح سلولی را برای درمان بیماری و خروج میکروب از بدن بسیج کند و این حالت به خوبی در خواب فرآهم می شود.

پس از آن جایی که در سفر اول جسم در حال بازسازی می باشد، تنظیم بودن خواب شب نقش حیاتی در سیستم ایکس دارد، البته یک شَبه نمی توان الگوی خواب خود را تغییر داد، روند تغییر خواب نیز به آهستگی و تدریجی در مدت زمان باید انجام پذیرد.

تاثیر خواب بر روان:

سلامت انسان با کیفیت و کمیت خواب او در ارتباط است محققان تاکنون دریافتند عدم رفتار خوابی منظم و صحیح می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد به گونه ای که احتمال ابتلای به افسردگی و اضطراب افزایش یافته و توانایی مقابله با استرس های روزمره کم شود.

نشاط انسان ها هنگام صبح تنها به سبب رفع خستگی فیزیکی نیست بلکه در بیش تر مواقع به سبب از میان رفتن عقده های نفسانی است که شخصیت انسان را آزار می دهد که روان شناسان قادرند بسیاری از مشکلات روان فرد را در زمان خواب بفهمند  و درمان کنند.

خواب دیدن در روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است محققات معتقدند که خواب حل تعارض های گذشته ی فرد است لذا فرد در خواب با خواب دیدن سعی در تنظیم مسائل فکری روحی و تعارضات و مشکلات خود دارد.

بیماری هایی که کم خوابی به جانتان می اندازد:

۱.افسردگی: گزارش سلامت روانی نشان می دهد احتمال برخورد مبتلایان به بی خوابی با مشکلات روابط عاطفی چهار برابر بیش تر از سایر افراد است.

۲.آلزایمر: مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه هانزهایکنز نشان می دهد که خواب کافی به مغز کمک می کند تا زباله های مغزی را دفع کرده و از تجمع آن ها که موجب بروز الزایمر می شود جلوگیری کند.

۳.دیابت: محققان دریافتند که افزایش سطح اسید چرب خون باعث مقاومت به هورمون انسولین می شود.

۴.بیماری های قلبی و عروقی: افرادی که دچار کم خوابی هستند، دو و نیم برابر دیگران خطر سکته ی قلبی تهدیدشان می کند.

۵.التهاب روده.

۶.فشار خون.

۷. خطر ابتلا به چاقی: وقتی که خواب ناکافی داریم، تولید هورمون کورتیزول که مربوط به استرس است افزایش می یابد. این هورمون باعث ضعف عضلانی می شود و به این ترتیب پس از یک خواب ناکافی احساس ضعف و کم انرژی بودن، سبب تمایل ما به پرخوری می شود در حالی که علت آن کم خوابی است.

اثرات مواد مخدر بر خواب:

شاید اگر از هر مصرف کننده مواد مخدری سوال شود، اولین تاثیری که بعد از اولین بار مصرف مواد مخدر مشاهده کرده ای چه بوده است او اختلال در خواب شبانه اش را عنوان می کند و به قولی می توان گفت که الگوی ساعات یک مصرف کننده به تدریج تغییر خواهد کرد و هر چه فرد بیشتر درگیر مواد مخدر شود، دچار تغییر بیشتری در روند خواب شب خواهد شد.

برای این که شخص به خواب رود می بایست به طور همزمان سه ماده ی سروتونین، آدرنالین  و اسید کولین در بدن انسان ترشح شود. چنانچه این سه شرط فراهم شود شخص به خواب خواهد رفت. مصرف مواد مخدر ممکن است روی یکی از این سه عامل تاثیر گذارد و سیستم خواب را به هم زند. اگر مصرف مواد مخدر در برابر پدیده ی فیزیولوژیکی مقاومت کند پس از چندی این هورمون ها کارکرد خود را از دست خواهند داد.

ارتباط بین مشکلات خواب و سوء مصرف مواد از نظر بالینی اهمیت دارد. از این نظر که در مطالعات نشان داده شده، اختلالات خواب در بیماران سوء مصرف مواد، ارتباط با بازگشت دوباره به مواد دارد. اختلالات خواب پیش بینی کننده ی مهمی برای برگشت به مواد می باشند و حتی طول مصرف مواد با پایین آمدن کیفیت خواب ارتباط دارد و مطالعات نشان می دهد، کسی که مواد مصرف می کند نسبت به بقیه مشکل با تاخیر به خواب رفتن دارند، اما طول مدت مساوی را گزارش می دهند و کیفیت خواب بسیار پایین تری نسبت به بقیه دارند.

موارد مهم برای بهتر خوابیدن:

ورزش یکی از پارامتر هایی است که تاثیر شگرفی در کمیت و کیفیت خواب دارد.
ملاتونین خواب آور است و با ترشح آن احساس خواب آلودگی می کنیم و این ماده قبل از نیمه شب ترشح می شود. هورمون ملاتونین در مکان های کم نور ترشح می شود و نور زیاد ترشح این هورمون را کم می کند و هم چنین بادام و سوپ جو عامل افزایش دهنده ی ملاتونین می باشند.

بدن ما از طریق تریپتوفان، سروتونین می سازد این ماده از طریق مصرف مواد غذایی جذب بدن می شود تخم مرغ، شیر، محصولات لبنی، سویا، سبزیجات سبز، سیب زمینی، آجیل ها،  ماهی آزاد، سرشار از تریپتوفان هستند.

شیر گرم باعث خواب راحت می شود که اگر سیب زمینی پخته شده هم همراه با شیر نوشیده شود اثر خواب آوری بیشتری از خود نشان می دهد.

از نوشیدن قهوه ی زیاد بپرهیزید زیرا کافئین یکی از نابود کننده های واقعی سروتونین محسوب می شود. پس بهتر است از مصرف محرک هایی مانند نیکوتین و کافئین نزدیک به خواب شب پرهیز کنید.
فراموش نکنید که علاوه بر مواردی که اشاره شد، قدرت عشق و حتی یک لبخند ساده هم باعث افزایش سروتونین می شود. پس با عشق زندگی کنید و به خداوند، زندگی، طبیعت و اطرافیان خود لبخند بزنید و بخشندگی را فراموش نکنید و نگاه خود را به زندگی تغییر دهیم.

منابع: برداشت از مقاله ی آقای علی خدامی ـ برداشت از آغاز نامه ی آقای علی صداقت ـ برداشت از مقالات سایت pubned.com


همسفر مهدی رهجوی کنگره
لژیون اقای ابوالفضل شمس 
شعبه آکادمی          


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
همسفر نرگس یکشنبه 23 اسفند 1394 07:58
با تشکر از اقای مهدی مطلب شما شناخت مرا به این هدیه خداوند که همان خواب میباشد عمیقتر کرد خدا قوت.
همسفر زری یکشنبه 23 اسفند 1394 07:41
با سپاس و عرض خدا قوت خدمت آقای مهدی زیبا بود
مسافر امید یکشنبه 23 اسفند 1394 07:41
مهدی عزیز از نوشته زیبایتان بسیار لذت بردم امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید.
مسافر امیر امانی شنبه 22 اسفند 1394 23:54
مهدی جان عالی بود
همسفر سمانه شنبه 22 اسفند 1394 23:53
سپاس از آقای مهدی، نوشته بسیار زیبایی بود.
وحید شنبه 22 اسفند 1394 19:43
مهدی جان نوشته زیبایی بود خدا قوت
ناصر توکلی شنبه 22 اسفند 1394 13:18
خدا قوت به مهدی عزیز
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: