مشارکت مکتوب ؛ وادی ششم و تأثیر آن بر من
چهارشنبه 6 بهمن 1395 ساعت 14:42 | نوشته ‌شده به دست مسافر پیمان | ( نظرات )


به نام قدرت مطلق الله

حکم عقل را در قالب فرمانده کاملاً اجرا نمائیم


از گذشته‌های دور تقریباً از متنی که انسان در اجتماع‌های بزرگ و کوچک زندگی را شروع کد ، همواره در این فکر بوده که چه‌کاری درست و چه‌کاری نادرست است و یا کدام کار و کدام راه او را به هدف خویش می‌رساند و همیشه بر سر دوراهی در امور زندگی اجتماعی خود بوده است ، چراکه از ابتدا نمی‌دانسته کدام راه را باید انتخاب کند ، برای همین هم بی‌محابا کارها را انجام می‌داده و پس از انجام کار بود که نتیجه آن نشان می‌داده است که آیا کاری که انجام داده صحیح است یا غلط

چه‌بسا که خیلی امور انجامش با ظاهری خوب و پسندیده بوده ولی درگذشت زمان جز گرفتاری و مشکلات برایش نداشته و چه‌بسا کارها و اعمالی را که انجام دادن آن به نظر او بد و ناپسند بوده ولی بعدازاینکه کار را انجام داده برای او خیروبرکت داشته ، رخ دادن این چالش‌ها بود که انسان را وادار به تفکر و تحقیقات بیشتر کرد و به‌واسطه این امر بود که علوم مختلفی به وجود آمد و نظریات گوناگونی برای بهتر شدن زندگی از طرف اندیشمندان و علمای علوم اجتماعی و فردی مطرح شد و همه این بزرگان و صاحبان اندیشه در یک‌چیز نظر مشترکی داشتند و آن‌هم وجود قوه‌ای به نام عقل در انسان بود

در این نوشتارها عقل را طبق تعریف کنگره که از مفاهیم کتب آسمانی گرفته شد بررسی می‌کنیم؛ کنگره ۶۰ عقل را مانند ماشین تابع خود می‌داند ، درحالی‌که روح بالطافت منحصربه‌فرد خود ، بااراده عقل راهبری می‌شود و جزو صور پنهان هست و فر ایزدی دارد و در انسان‌ها به‌صورت بالقوه هست و چیزی که آن را به کار می‌اندازد حس نام دارد ؛ عقل گویی مانند خورشید عالم کل است و همه انسان‌ها را از نور خود بهره‌مند می‌کند و هرچه ظرفیت انسان‌ها به‌وسیله دانائی و فهم بیشتر باشد ، عقل بهتر می‌تواند او را در مصاف با مسائل پیش رو یاری کند ؛ برای مثال یک کارگاه قالیبافی را در نظر بگیرید که شخصی در حال بافتن قالی هست و تنها نوری که داخل این کارگاه می‌تابد نور خورشید است که از حفره بالای سقف این کارگاه وارد می‌شود حال هر چه این حفره بالای سقف بزرگ‌تر باشد نوری که از بیرون به داخل می‌تابد بهتر و بیشتر کارگاه را روشن می‌کند و درنتیجه قالیباف بهتر می‌بیند که گره‌های قالی را از روی نقشه قالی منظم‌تر و محکم‌تر بر روی دار قالی سوار کند و بالعکس اگر نور کم بتابد قالیباف نمی‌تواند نقشه را خوب و واضح ببیند و درنتیجه قالی که بافته می‌شود نامنظم‌تر و دارای نقص است

در اینجا اگر عقل را نور خورشید و انسان یا مسافر را قالی‌باف و قالی را هدف بدانیم ، می‌توانیم حفره سقف را دانائی فرض کنیم که هر چه دانایی بیشتر شود از عقل و قوه آن بیشتر می‌توان بهره برد و درنتیجه به هدفی والا می‌رسیم و به تکامل و تعادل دست می‌یابیم و بالعکس اگر دانایی نداشته باشیم از عقل هم کمتر می‌شود استفاده کرد و دائماً اشتباه می‌کنیم و همیشه با حال خراب و عدم تعادل زندگی می‌کنیم

پس نتیجه می‌گیریم که اگر انسانی خواهان زندگی متعادل و آرام هست راهی جز بالا بردن دانایی آن‌هم دانایی مؤثر ندارد ، که آن‌هم در سایه مثلث دانایی که همان تفکر و تجربه و آموزش است به دست می‌آید.


مسافر محسن فراهانی ( لژیون آقای احمد حکیمی و رهجوی نیکوتین آقای مهدی پارسا)

 

 

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مشارکت مکتوب،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
مسافر امید پنجشنبه 7 بهمن 1395 10:35
پیمان عزیز خداقوت
مسافر امید پنجشنبه 7 بهمن 1395 10:35
با تشکر از مسافر محسن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: